Madách Imre: Az ember tragédiája (elemzés színenként)
Az ember tragédiája világszemlélete és életrajzi-történelmi háttere
Az ember tragédiáját Madách a kor magyarságának is szánta, de az emberiségnek is. A korszak irodalmában szokatlan módon nem a magyar nemzeti kérdés jelenik meg benne, magyar vonatkozása is csak egy van (rövid utalás Hunyadi nevére).
Madách nem a nemzet, hanem az egész emberiség, az európai civilizáció sorsát, történelmét, az emberiség nagy problémáit, a filozófia végső kérdéseit boncolgatja.
Arra keresi a választ, hogy mi az élet értelme, mi az emberi létezés célja, halad-e az emberiség előre, mi a nagy eszmék jelentősége? Emiatt világdrámának vagy emberiségdrámának szoktuk tartani Az ember tragédiáját.
A dráma forrása egyfajta lelki-világnézeti válság volt: Madách úgy érezte, a haladásért folytatott küzdelem értelmetlen. Mi lehet ennek az oka?
A kor, amelyben a mű keletkezett, átmeneti kor volt: letűnőben volt a csüggedés időszaka, és egy újra reménykedő korszak küszöbén állt a magyarság. Ez az oka, hogy maga az cselekmény, a történeti színek végkicsengése pesszimista, miközben maga a dráma optimista végkicsengésű. Ezt az ellentmondást gyakran szemére vetették a költőnek.
Madách nemzedéke a forradalom előtt még töretlenül hitt a felvilágosodás eszméiből táplálkozó nemesi liberalizmus diadalában, a társadalmi haladásban. Ez a hit a szabadságharc bukása után megrendült.
A szerző személyes életében is történetek csalódások, tragédiák, melyek elmélyítették kétségbeesését.
Nővérét, Madách Máriát férjével és tizenöt éves fiával együtt Erdélyben felizgatott román parasztok brutális kegyetlenséggel meggyilkolták. Ekkor ábrándult ki Madách a romantika által eszményített népből (és innen táplálkoznak a dráma tömegjelenetei).
A forradalomban Madách ugyan nem vett részt, viszont bebörtönözték, amiért Kossuth titkárát elbujtatta birtokán. Raboskodása alatt házassága megromlott, felesége hűtlen lett hozzá, később el is váltak. Ekkor csalódott Madách hatalmasat a nőkben, a női nemben (és innen táplálkozik a drámabeli Éva kettős ábrázolása).
A 19. századi természettudományok új tanításai is komorabbá tették a mű világszemléletét. Ezek a tanok azt hirdették, hogy az emberi faj ki van szolgáltatva a természeti törvényeknek, a Nap ki fog hűlni, az emberiség el fog pusztulni.
Tagadták az akarat szabadságát is, az embert az átöröklés, a genetika által biológiailag determináltnak látták. A koponyaalkat (frenológia) és a morálstatisztikai törvények döntő voltát hirdették.
Kétségbe vonták a társadalmi haladást is és azt, hogy az ember erkölcsi értelemben képes a javulásra, tökéletesedésre. Arról győzték meg az embereket, hogy minden nagy vállalkozás végzetszerűen bukásra van ítélve, minden kilátástalan, semmit nem érdemes csinálni.
Madách ezzel szemben a küzdés fontosságában hitt. Ő úgy gondolta, belenyugodni a végzetbe, a megváltoztathatatlanba az emberi lélek halálát jelenti. Ezek a nézetek azonban elbizonytalanították.
A kiábrándultság és a hinni akarás harcolt Madách lelkében, és ennek a harcnak lenyomata Az ember tragédiája. Hinni akarását Ádám, kétségeit Lucifer képviseli a műben.
Az elemzésnek még nincs vége, a folytatáshoz kattints a 15. oldalra!
Egyszerűen zseniális ez az elemzés! Köszönöm, hogy elolvashattam ezt a művet (magát az elemzést).
tenyleg zsenialis koszonjuk az oldal szerkesztoinek!!!!
Nagyon szupi,elvette első órámat sajnos tobbet ne irjanak legyenek szivesek koszi puszi.Theodora hazudik egesz vegig nem is ertem mirol beszel
Ez tenyleg egy nagyon jo elemzes. Elvezetes volt olvasni.