Kosztolányi Dezső: Édes Anna (elemzés)
Az elemzés vázlata:
- Bevezetés
- A cselédintézmény jellemzői
- Az Édes Anna időkezelése, formai jellemzői
- Az Édes Anna szerkezete
- Az Édes Anna elbeszélésmódja
- Az Édes Anna politikai és életrajzi vonatkozásai
- Az Édes Anna történelmi háttere
- Címértelmezés
- A regény mottója (Circumdederunt me…)
- A Vizy házaspár jellemzése
- Az expozíció (bevezetés)
- A főhős megjelenése, találkozása Vizynével
- Édes Anna jellemzése
- Édes Anna lelki átalakulása
- Az úr-szolga viszony ábrázolása
- Anna és Jancsi kapcsolata
- A házasság mint menekülési lehetőség
- A gyilkosság közvetlen előzményei
- A gyilkosság indítéka
- Bűnös vagy áldozat?
- Az író véleménye
- A befejezés
- A regény mondanivalója
- Az Édes Anna értelmezési lehetőségei
- A regény társadalmi olvasata
- A regény lélektani-pszichológiai olvasata
- A regény egzisztencialista olvasata
- Az Édes Anna fogadtatása és jelentősége
Kosztolányi Dezső (1885-1936) sokoldalú szerző volt: nemcsak költő, hanem kiváló novella-és regényíró, valamint esszéista is.
Az 1920-as években felerősödött érdeklődése a mélylélektan iránt. Mivel felismerte, hogy a mélylélektan tanulságai elsősorban történéses művekben hasznosíthatók, figyelme a regény műfaja felé fordult.
Ismerte a pszichoanalízis megteremtőjének, Freud-nak a kutatásait, és a magyar irodalomban ő használta fel elsőként a lélekelemzés eredményeit.
Remekműveit – Pacsirta (1924), Aranysárkány (1925), Édes Anna (1926) – gyors egymásutánban írta meg az 1920-as években. Regényeiben a lélek homályos mélységeit, a tettek rejtve maradt indítékait kutatja.
Az Édes Anna Kosztolányi utolsó nagyregénye, amelyet eredetileg novellának szánt. A Nyugatban jelent meg folytatásokban 1926. július 1-jétől. Könyv alakban 1926-ban, majd 1929-ben adták ki. A szerző már nem érhette meg az 1936-os kiadást, melyet a Révai Kiadó Kosztolányi Dezső Összegyűjtött Munkáinak sorozatában készített elő.
A témát az író felesége, Harmos Ilona színésznő hozta férjének. Egy nap miközben kávét főzött, e monoton tevékenység közben egy mintacselédről ábrándozott: „milyen jó volna egy olyan cselédlányra szert tenni, aki sohasem megy el vasárnap délután, s aki mint valami gép, egyéni életének és kívánalmainak legkisebb jele nélkül, mindig mindent tökéletesen elvégez.”
Aztán „egyszerre felvillant bennem a gondolat, hogy ilyen leányt nem mernék a házamban tartani, mert aki ennyire öntudatlan, az éppen öntudatlanságában valami révült cselekedetre képes”. A regény egyik szereplője, Moviszter doktor ezt így fogalmazza meg: „nem is olyan jó az a nagyon jó cseléd. Legyen olyan, mint a többi: jó is meg rossz is.”
Kosztolányinak annyira tetszett az ötlet, hogy már másnap elkezdte megírni a tökéletes cselédlány történetét, amelyből végül regény lett: „a novella nőtt-nőtt, és valami nagyszerű lett belőle…”
Másrészt egy valóságos esemény, egy borzalmas kettős gyilkosság szolgált a mű alapjául, melyet egy cseléd követett el gazdái ellen. A hír nagy port kavart fel akkoriban, de Kosztolányi nem az emberölést állítja a középpontba. Őt azok a rejtett lelki erők érdeklik, amelyek miatt a címszereplő úgy érezte, meg kell tennie, amit tett.
Az Édes Anna tehát nem bűnügyi történet: nem a gyilkos utáni nyomozásról szól, hanem azt a lelki folyamatot mutatja be, amely a gyilkossághoz vezetett.
A lelkifurdalás is hiányzik belőle, amit pl. Dosztojevszkij olyan hatásosan ábrázol Bűn és bűnhődés c. regényében, hiszen Édes Anna maga sem tudja, miért tette, amit tett.
Lényegében cselédregényről van szó – a korban divatosak voltak a cselédtörténetek, a cseléd gyakran volt főszereplője színjátékoknak, innen az elnevezés –, de az Édes Anna nem szokványos cselédregény.
A cselédintézmény jellemzői
Abban a korban, amikor a mű íródott, a cselédvilágot mindenki jól ismerhette, akár cselédként, akár cseléd-tartóként. A cselekmény és a cselédlány sorsa nagyon is időszerű volt, így aztán a regény tökéletesen a saját idejének (és olvasóinak) szólt.
Cselédet tartani abban az időben bevett szokás volt nemcsak arisztokrata körökben, hanem a jómódú polgári házaknál is: egy bizonyos rangon túl már kijárt az embereknek, hogy cselédjük legyen. Városvezetők, orvosok, ügyvédek, művészek, értelmiségiek megengedhették maguknak házicseléd tartását, ez hozzátartozott a polgári miliőhöz.
Cselédként szolgálni tipikusan női foglalkozás, női megélhetés volt. Cselédnek többnyire nagycsaládosok és szegények adták a lányaikat. Ezek a lányok 16-17 éves koruktól a férjhezmenetelükig szolgáltak cselédként (nagyon ritkán fordult elő, hogy a cseléd ne hajadon lány, hanem asszony legyen).
A cselédlányok többsége vidékről került a fővárosba, és számukra ez felemelkedést jelentett: eljutottak Pestre, bekerültek egy polgári családba és csillogó nagyvárosi életet élhettek.
Iskolázatlan, korlátolt lányokról van szó, akik fizikailag jó erőben voltak, és gyakorlatilag minden munkát el tudtak végezni a ház körül: vásároltak, takarítottak, főztek, mostak stb. Szabadidejük kevés volt, gazdáik mindig adtak nekik valamilyen munkát, ünnepnapokon pluszfeladatokat is.
Szolgálatukért fizetést is kaptak, ünnepekre pedig olykor ajándékot (ami a gazdasszonynak már nem kellett, levetette és a cselédnek adta), pl. cipőt, ruhát (lélekmelegítőt).
Általában heti egy nap kimenőjük volt, többnyire a vasárnap. Ilyenkor mentek szórakozni, saját társadalmi köreikhez tartozó férfiakkal, bakákkal (katona), kéményseprőkkel stb. ismerkedtek.
Szoros elszámolásban éltek, így próbálták elkerülni a háziak, hogy a cseléd meglopja őket. Mivel a cseléd személyében gyakorlatilag egy vadidegen lakott velük a lakásban, ha valami elveszett, rögtön őrá gyanakodtak.
Mára nemcsak a cselédintézmény szűnt meg, de a bentlakás is: ahol személyzetet tartanak, ott is cseléd helyett bejárónőt szoktak alkalmazni, aki nem lakik együtt a háziakkal.
Régen azonban a cseléd a gazdái házában lakott az ún. cselédlakásban. Régi polgári házakban ma is megvannak azok a pici helyiségek, amelyeket egykor cselédszobának használtak.
A cselédszoba általában a konyhából nyíló, kicsi, félreeső szoba volt. A házba a cseléd egy hátsó bejáraton járt be, külön a gazdáitól. A cselédbejáró szűk volt és kevésbé díszes, mint a főbejárat. A cseléd a házon belül is elszigetelten élt, a cselédlépcsőn kellett közlekednie.
A cselédlányokra sok veszély leselkedett, mivel teljes mértékben munkaadóiktól függtek. Kiszolgáltatott helyzetben voltak emberként is és nőként is. Miközben munkájukat végezték, a háziúr úgy láthatta őket (pl. olyan testtartásban), ahogy rendes körülmények között nem láthatott volna egy nőt.
Gyakran előfordult, hogy a cselédlányok teherbe estek (régen úgy mondták: megestek), vagy a gazdájuktól vagy más férfiaktól, akikkel futó viszonyt létesítettek. Többnyire nem vigyáztak a szemérmükre, aztán amikor férjezetlen lányként állapotosak lettek, környezetük megvetésével találták szembe magukat.
Az elemzésnek még nincs vége, a folytatáshoz kattints a 2. oldalra!
Nagyon tetszett a mű. Meghökkentett és megrendített.
Az elemzés előtt pedig le a kalappal!
Egy matek-fizika tanár