Kölcsey Ferenc: Vanitatum vanitas (verselemzés)
Az elemzés vázlata:
- Bevezetés
- A vers szövege (olvassátok végig, lehetőleg kétszer is: először magatokban, lassan, értelmezve, aztán hangosan)
- A mű keletkezésének körülményei (miért párverse a Himnusznak?)
- A cím értelmezése
- A mű formai jellemzői (verselése, szerkezete, költői eszközei, stílusa)
- A vers értelmezése
- Félreértett mű – az értelmezés problematikája
- A vers jelentősége és utóélete
Kölcsey megfoghatatlan, elvont ideálokért rajongó költő volt, ennek következményeként elégedetlenség, meghasonlás lett a sorsa. Mivel céljait nem érhette el (életéről részletesen ITT olvashatsz), és vágyai nem elégülhettek ki, fásult közönybe, pesszimizmusba zuhant, ami épp a vágyott ideálokat tagadtatta meg vele.
Kiábrándult abból a hitéből is, hogy a világot a rend, igazság, tudatos célszerűség igazgatja. Úgy tűnt számára, nincs semmi olyan felsőbb hatalom, amelynek terve lenne az emberrel: a vak véletlen szabja meg a sorsunkat. Életünk értelmetlen és céltalan.
Ez érződik Vanitatum vanitas című verséből, amely pár hónappal a Himnusz megírása után, 1823-ban keletkezett. Rendkívül pesszimista vers, tele van hiábavalóságot kifejező képekkel.
VANITATUM VANITAS
Itt az írás, forgassátok
Érett ésszel, józanon,
S benne feltalálhatjátok
Mit tanít bölcs Salamon:
Miképp széles e világon
Minden épűl hitványságon,
Nyár és harmat, tél és hó
Mind csak hiábavaló!
Földünk egy kis hangyafészek,
Egy perchozta tűnemény;
A villám és dörgő vészek
Csak méhdongás, s bolygó fény;
A történet röpülése
Csak egy sóhajtás lengése;
Pára minden pompa s ék:
Egy ezred egy buborék.
Sándor csillogó pályája,
Nyúlvadászat, őzfutás;
Etele dúló csordája
Patkánycsoport, foltdarázs;
Mátyás dicső csatázási,
Napoleon hódítási,
S waterlooi diadal:
Mind csak kakasviadal.
A virtus nagy tűneményi
Gőz, mit hagymáz lehele;
A kebel lángérzeményi
Vértolúlás kínjele;
A vég, melyet Sokrat ére,
Catonak kihulló vére,
S Zrínyi Miklós szent pora
Egy bohóság láncsora.
És ti bölcsek, mit hozátok
Ami volna szép s jeles?
Mámor bírta koponyátok,
Plato s Aristoteles.
Bölcselkedő oktalanság,
Rendbe fűzött tudatlanság,
Kártyavár s légállítvány
Mindenféle tudomány.
Demosthén dörgő nyelvével
Szitkozódó halkufár;
Xenofon mézbeszédével
Rokka közt mesére vár;
Pindár égi szárnyalása
Forró hideg dadogása;
S Phidias amit farag,
Berovátkolt kődarab.
Mi az élet tűzfolyása?
Hulló szikra melege.
A szenvedelmek zúgása?
Lepkeszárny fergetege.
Kezdet és vég egymást éri,
És az élet hű vezéri,
Hit s remény a szűk pályán,
Tarka párák s szivárvány.
Holdvilág csak boldogságunk;
Füst a balsors, mely elszáll;
Gyertyaláng egész világunk;
Egy fúvallat a halál.
Vársz hírt s halhatatlanságot?
Illat az, mely tölt virágot,
És a rózsát, ha elhúll,
Még egy perccel éli túl.
Hát ne gondolj e világgal,
Bölcs az, mindent ki megvet,
Sorssal, virtussal, nagysággal
Tudományt, hírt s életet.
Légy, mint szikla rendületlen,
Tompa, nyúgodt, érezetlen,
S kedv emel vagy bú temet,
Szépnek s rútnak húnyj szemet.
Mert mozogjon avagy álljon
E parányi föld veled,
Lengjen fényben, vagy homályon
Hold és nap fejünk felett,
Bárminő színben jelentse
Jöttét a vándor szerencse,
Sem nem rossz az, sem nem jó:
Mind csak hiábavaló!
A mű keletkezésének körülményei (miért párverse a Himnusznak?)
A költő hosszú ideig, három hónapig dolgozott ezen a versen. Ez jól érezhető a mű logikus felépítéséből, következetes gondolatmenetéből. Nagy indulati töltése ellenére ugyanis jól szerkesztett, szisztematikusan kimunkált versről van szó.
Ekkortájt Kölcsey alapos filozófiai tanulmányokat folytatott, s Holbach báró (1723-1789) A természet rendszere című, 1770-ben megjelent műve nagy hatást tett rá. Ez a mű egyike volt a kor legradikálisabb, legtöbb vitát kiváltó könyveinek, mely tagadta Isten létezését, és a materializmust, az ateizmust, valamint a determinizmust hirdette.
A Vanitatum vanitast a Himnusz párversének is nevezik, ugyanis a két mű hasonlít egymásra: mindkettő a történelem fontos eseményeit, jeles személyiségeit idézi meg, csak épp ellenkező előjellel. A Himnuszban emlegetett balsors például megjelenik a Vanitatum vanitasban is, de már eljelentéktelenítve, elszálló füstként, s ugyanez igaz Mátyás király győztes hadjárataira, melyeket az utóbbi vers kakasviadalnak minősít
A két mű retorikai megszerkesztettsége, szerkezete is hasonló, és mindkettőt ugyanaz a megingathatatlan pesszimizmus hatja át.
Különbség viszont a hangnem: míg a Himnusz fennkölt és zsoltárszerűen könyörgő költemény, a Vanitatum vanitas kétkedő szemléletű, szkeptikus és ironikus vers. Hangneme hideg, szarkasztikus. A költő kiábrándult, önmaga ellen forduló, önostorozó és szélsőséges. A teljes reménytelenség hangján szól.
A két vers gyakorlatilag kioltja egymás érvényességét, ezért fura, hogy ugyanaz a költő írta őket, ráadásul szinte egyszerre. Ám tudni kell, hogy Kölcsey eklektikus alkat volt: amit egy vidám órájában elhitt, azt egy sötét órában megkérdőjelezte, így aztán a szép és a rút, a nagy és a kicsi egyszerre jelenik meg művészetében. Egyik pillanatban még átérzi a balsors teljes súlyát, és megírja a Himnuszt, a másikban már füstnek minősíti a Vanitatum vanitasban.
Az elemzésnek még nincs vége, a folytatáshoz kattints a 2. oldalra!
Kölcsey Ferenc által megalkotott HIMNUSZT(mit más népek himnuszára VÁLASZKÉNT MEGALKOTOTT), csak és kizárólag magyarul, következetességgel lehet felismerni teljes mélységében..
A „Vanitatum vanitas” veritász lebontja mindazon nevetségességeket amit más közösségek öröknek, változatlannak képzelt cselekményeket, amit a HYMNUS FÉLRE TESZ..
Lásd itt a példa… Kölcsey nem volt magyar bambán megvezethető és megvezetett hülye: a hymnuszban az Y jelzés értékű, AZ AZ NEM RÉGIES ELÍRÁS.
/amennyiben az lett volna életében többször cserélgette volna az i betüt, a nem csupán betű értelmet képviselő Y írás jellel/
Üdv!
Szaniszló Attilànak hívnak.
Én ebben a műben semmilyen pesszimizmust nem véltem felfedezni, csupán életbölcseletet.
Szerintem az ember számára nem felismerhető az, ami hiányzik belőle.
Arra gondolok például, hogy mondjuk a harag számára a jóindulat létezése értelmetlennek, oktalannak tűnik, vagy fel sem tűnik neki.
De az ember számára vajon melyik a jobb?
Vagy melyik ártalmasabb?
Vegyünk egy egyszerű példát :
– ha haragszom, az stressz, ha stresszelek , akkor stressz-hormonok termelődnek a szervezetemben, ezek a hormonok manapság már köztudott, hogy megbetegítő hatásúak.
Amikor elborul az elmém, akkor én sem értem a józanész szavát.
Köszönöm!
Milyen a véletlen! A Vanitatum vanitas című versről szóló eszmecseréhez a Hadházi bolondozását záró, Bornaival közös énekszáma vezetett el. Bornai szövegének többször ismételt „tudományos kártyavár” kifejezése juttatta eszembe a Vanitatum vanitast. Bornai nemcsak dalszöveg író, hanem a Bornai sejtés című esszé szerzője is, tehát feltételezhető róla a Vanitatum vanitas pesszimizmusának mai tudományos alapokon történő költői újra élése egy bolondozás keretei között, ha jól tévedek. Párversként Kölcsey műve a Hymnussal együtt, -keletkezése körülményei szerint együtt átgondolt két műként-a hiten alapuló világ, és a világ materialista értelmezésének alternatíváját adhatja. A Hymnus hite: egy pusztuló kis ország lét igazságába vetett hitének, és az ateista okságnak a szembe állítása, a kor tudományos megismerhetőségének keretei között. A hit ellentéteként az élet realitásainak állati egykedvűséggel történő elfogadása logikai szükségszerűségét mutathatja meg az ellenpélda. Pascal, aki a kombinatorika matematikai alapjait lefektette, fél tréfásan a hit oksági-játékelméleti alapú elfogadását ajánlotta: Mit veszíthet az ember, ha istenhit alapú tévedésben hal meg? Halála után (az öröklétet illetően) semmit. Mit veszít, ha ateistaként téved és kárhozatra jut? Mindent. A matematikus hívő óta Gödel matematikusként bizonyította: Egy algoritmusokon alapuló axióma rendszer vagy teljes, vagy ellentmondás mentes lehet csak. A kettő együtt nem lehetséges a számelmélet törvényeinek betartásával. A materializmus eszerint adhat ellentmondásmentes válaszokat bármire, de ezek a következtetések szükségszerűen legalább egy logikus, elvárható tényezőt nem vesznek figyelembe. A két mű bármennyire is pesszimistának tűnik, végső soron illik hozzájuk az űrstoPPosok számára írt ajánlás: Ne ess kétségbe!