Franz Kafka: Az átváltozás (elemzés)
A Samsa család és a féreggé vált Gregor viszonya
Gregor családja nem feltételezi a féreggé vált Gregorról, hogy érti a beszédüket. Meg sem fordul a fejükben, hogy megőrizte szellemi képességeit: kezdettől fogva magától értetődőnek tekintik, hogy belül is ugyanúgy rovar lett, mint kívül. Meg se próbálnak kommunikálni vele, se verbálisan, se non-verbális úton.
Arról, hogy az átváltozás milyen mértékű, azaz mennyi ember-jelleg maradt Gregorban, a családtagoknak eltérő véleményük van. Grete például feltételezi, hogy Gregor ízlése nem változott, ezért először tejjel próbálja etetni, ami átváltozása előtt a kedvenc itala volt. Persze, hamar kiderül, hogy Gregornak most már másfajta táplálékra van szüksége.
Mivel Gregor egyre több rovarszokást vesz fel, családja lassanként kezd úgy gondolni rá, mint rovarra. Azt hiszik, hogy régi énjéből már semmi nem maradt, ezért elhatározzák, hogy kiviszik a bútorokat a szobájából. Elvégre egy rovarnak nincs szüksége bútorokra, sőt, csak útban vannak neki, amikor a falakon mászkál.
Az anya az egyetlen, aki eleinte tiltakozik Gregor szobájának kiürítése ellen, mert ragaszkodik ahhoz a reményéhez, hogy fia még visszaváltozik emberré. Ez azt mutatja, hogy az anya bízik abban, hogy Gregor megőrizte ember-lényegét a rovar külső alatt.
Az apa viszont első perctől rovarnak tekinti Gregort, és úgy bánik vele, ahogy egy állattal szokás. Fel sem merül benne a gondolat, hogy a fia lélekben még ember, ő teljesnek tartja Gregor átváltozását, és ennek megfelelően viselkedik.
Amíg még reménykednek Gregor visszaváltozásában, addig a családtagok esténként nyitva hagyják Gregor szobája ajtaját, hogy Gregor nézhesse, amint a nappaliban ülnek, és egy kicsit ő is családtagnak érezhesse magát.
Ám idővel a család elveszti a reményt, hogy Gregor állapotában lehet még „javulás”, azaz valaha is újra emberré válhat. Ahogy telik az idő, családtagjai fokozatosan lemondanak Gregorról, sőt, a végén még arról is meggyőzik magukat, hogy a bogár nem is Gregor.
Gregor szobájának kiürítése már azt jelzi, hogy a család kezd lemondani Gregorról, amikor pedig lomtárat csinálnak a szobájából, az nagyon beszédesen jelzi, hogy végleg lemondtak róla. Már nincsenek tekintettel a kényelmére, sőt, őt magát is csak lomnak, hulladéknak tekintik. Ez a mozzanat jelzi, hogy Gregor fölöslegessé vált, és már csak teher a családjának.
A négy csupasz fal, az üres szoba mint kép Gregor bezártságát hangsúlyozza (nemcsak rovarként való bezártságát, hanem korábbi, ember-életének korlátozottságát is). A lomtárrá váló szoba pedig a testi-lelki megadást jelképezi.
Ahogy telik az idő, a rovarrá változott Gregor egyre nagyobb teherré válik az egész családnak: undorodnak tőle, szégyellik, rejtegetik a világ elől. Az apa egyenesen gyűlöli, egyszer almákkal is megdobálja, amivel örökre szóló sérülést okoz neki.
Az alma, amely Gregor hátába fúródik és ott rothadásnak indul, jól példázza a kafkai „két valóság” egybejátszatását. Ez egy fizikai seb, de sokkal súlyosabbak azok a lelki sebek, amelyeket Gregor a családja részéről elszenved.
A család ugyanis egyre kevésbé vesz tudomást Gregorról: kezdenek úgy tenni, mintha nem is létezne, különösen miután albérlőket fogadnak a házba.
Ezzel párhuzamosan Gregor is elidegenedik a családjától: a 3. részben már jobban szeret egyedül lenni, már nem érdekli, mit csinál a családja, sőt, bosszantja, amikor megzavarják a nyugalmát (főleg a takarítónő látogatásai keserítik el).
Samsáék már semmi részvétet nem éreznek Gregor iránt: tartása már csak terhes kötelesség a számukra, amitől most már mielőbb szabadulni akarnak.
Ezen a téren az albérlők távozása hoz fordulópontot, akik ugyan követelőző, kellemetlen emberek, de pénzt jelentenek a családnak. Gregor ellenben csak teher: etetni kell, elfoglal egy teljes szobát, amit másra is lehetne használni, és jelenléte állandó feszültséget jelent, a család mindig aggódik, hogy nehogy valaki meglássa, stb.
Miután az albérlők elmennek, Grete kijelenti, hogy a bogár nem Gregor, és hogy meg kell tőle szabadulni. És erről elég könnyen meggyőzi a szüleit (ami jelzi, hogy Samsáékban nincs túl sok részvét a fiuk iránt).
Az elemzésnek még nincs vége, a folytatáshoz kattints a 9. oldalra!
Hozzászólások
Franz Kafka: Az átváltozás (elemzés) — Nincs hozzászólás
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>